Requiem in c moll Floriana Leopolda Gassmanna
› Detail › Requiem in c moll Floriana Leopolda GassmannaRequiem in c moll Floriana Leopolda Gassmanna (1729-1774) - Autograf z Vídně ve sbírce mosteckého muzea
V hudební podsbírce Oblastního muzea v Mostě se nachází vzácný sbírkový předmět s inventárním číslem Hha 110 – vlastní rukopis skladby významného klasicistního skladatele Floriana Leopolda Gassmanna. Jedná se o jeho zádušní mši, tedy Requiem in c moll. Kde se ale u nás takový vzácný autograf vlastně vzal?
K zařazení rukopisu do hudební podsbírky došlo v 70. letech minulého století, kdy došlo k první inventarizaci hudebního materiálu tehdejším ředitelem muzea Dr. Jiřím Melšou. Do inventární karty bylo zaznamenáno, že se jedná o autograf, jelikož v samotném rukopise je to několikrát uvedeno – v nadpisu a zároveň v poznámce na zadní vnitřní straně vazby. Od 70. let neproběhlo žádné odborné posouzení pravosti rukopisu, až nyní, na podzim 2024 došlo za pomoci oddělení Dějin Hudby Moravského Zemského muzea v Brně k porovnání našeho rukopisu s dalšími Gassmannovými potvrzenými autografy uloženými v jejich sbírce. K potvrzení pravosti bylo provedeno několik tzv. písařských zkoušek, tedy porovnání rukopisu u charakteristických písmen či značek – v tomto případě se jednalo o způsob zapsání houslového klíče, šestnáctinové noty apod.
Hudebnina je pro sbírku OMGM významná hned v několika úrovních – jedná se o skladbu nadnárodně významného autora, který se však v Mostě narodil a získal zde první hudební vzdělání, zároveň se jedná o autograf, tedy autorův rukopis, což je již z vlastní podstaty významné.
Do Mosteckého muzea se autograf dostal díky oblibě uměleckého sběratelství v 19. století z Prahy. Sběratel, historik a právník Dr. Edmund Schebek autograf věnoval v září 1890 tehdejšímu archivu a muzeu města Most, což je patrné z poznámky na vnitřní zadní straně obalu rukopisu. K Schebkovi do Prahy se autograf dostal z Vídně, kde jej vlastnil jeden z nejvýznamnějším hudebních sběratelů 19. století Aloys Fuchs. Fuchs měl ve svých sbírkách několik stovek rukopisů významných skladatelů – W. Mozarta, L. Beethovena, J. Bacha a dalších, a na přední straně obalu tohoto requiem je rukou psáno, že je součástí sbírky autografů Aloyse Fuchse ve Vídni, s uvedeným rokem 1836.
V současné době je rukopis odborně digitalizován za účelem jeho zanesení do prostředí Manuscriptoria, digitální knihovny, která shromažďuje a uchovává psané kulturní dědictví a dále zapsání autografu do RISM databáze, mezinárodní databáze hudebních pramenů.
Text a foto:
Bc. Kristýna Přibylová