Historický model rakousko-uherského torpédového člunu SM Tb 12

DetailHistorický model rakousko-uherského torpédového člunu SM Tb 12

 

Exponát měsíce 10 / 2021

Pobřežní torpédový (Küstentorpedoboot) člun SM Tb 12 spatřil světlo světa roku 1910 v loděnicích Danubius Fiume (dnešní chorvatská Rijeka). Jedná se o charakteristického zástupce příslušného k typu Tb 7. Člun byl 44,2 m dlouhý, 4,3 m široký a měl výtlak 131,5 tuny při ponoru 1,5 m. Byl poháněn dvěma naftovými kotli White-Forster o výkonu 2 400 koňských sil (hp) a dosahoval rychlosti až 27,5 uzlů. Posádku tvořilo 18 námořníků a 2 důstojníci. Hlavní výzbroj se skládala ze dvou torpédometů ráže 450 mm a sekundární výzbroj pak ze dvou tříliberních děl Hotchkiss 47 mm SFK L/33, vyráběných licenčně ve Škodových závodech v Plzni.

Nejslavnější torpédovkou této třídy je člun SM Tb 11 proslulý vzpourou námořníků, k níž došlo v říjnu 1917. Tehdy se česko-chorvatská posádka vzbouřila, člun unesla a pak s ním přeplula Jaderské moře do italské Ancony, kde se vzdala italskému námořnictvu.

Jedná se o rámcově přesný model (s několika odchylkami), zhotovený zřejmě po paměti či podle fotografie. Korpus je zhotoven ze dřeva a kovové části modelu jsou převážně z mosazi, hliníku a železa. Některé detaily se bohužel nedochovaly, přesto jde o velmi cennou ukázku lodního modelářství období první republiky. Řada prvků byla dílensky opracována, proto nelze vyloučit, že tvůrce modelu pracoval ve strojírenském či zámečnickém provozu.

 

Text: Jiří Šlajsna – Michal Soukup

Ošetření a příprava exponátu: Lucie Marková